Označevanje živil: "Prepogosto gre le za reklamne trike"

author
STA
19. feb 2025. 13:28
1717015900-profimedia-0866359780-1024x683.jpg
Prehranska dopolnila (Foto: Profimedia) | Prehranska dopolnila (Foto: Profimedia)

Pri živilih, ki imajo prehranske in zdravstvene trditve, kot so "krepi imunski sistem", gre prepogosto le za reklamne trike, ugotavljajo na Zvezi potrošnikov Slovenije.

"Bogato z vitamini", "vir kalcija", "krepi imunski sistem" – s takšnimi trditvami proizvajalci spodbujajo potrošnike k nakupu njihovih izdelkov. Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) ob tem opozarjajo, da gre prepogosto le ta reklamne trike, katerih cilj je prepričati potrošnike, da so izdelki bolj zdravi kot v resnici. "Na ustrezno regulacijo tovrstnih trditev čakamo že 16 let," so zapisali v ZPS.
Skupaj z Evropsko potrošniško organizacijo so pripravili akcijo, s katero želijo opozoriti Evropsko komisijo, da je čas za določitev prehranskih profilov živil.

V okviru akcije so pregledali ponudbo živil pri štirih večjih slovenskih trgovcih. Naključno so izbrali več kot 50 izdelkov, več pozornosti pa so namenili izdelkom, ki nagovarjajo otroke. Ustreznost živil so vrednotili z modelom prehranskega profiliranja Svetovne zdravstvene organizacije (WHO), ki živila razvršča v 18 kategorij in za vsako določa mejne vrednosti za maščobe, sladkor in sol. Zelo veliko izdelkov ni bilo ustrezno označenih, izpostavili pa so šest izdelkov, ki nagovarjajo otroke, za katere so ugotovili, da tovrstnih prehranskih trditev ne bi smeli imeti.

Razmere na trgu so skrb vzbujajoče


Razmere na trgu so namreč skrb vzbujajoče, navajajo. Raziskava Inštituta za nutricionistiko iz leta 2019, v kateri so ovrednotili 6619 živil, je pokazala, da je več kot četrtina izdelkov označenih s prehranskimi ali zdravstvenimi trditvami. Sestavo izdelkov so ovrednotili z dvema modeloma za prehransko profiliranje živil: 32 odstotkov pregledanih izdelkov z zdravstvenimi in prehranskimi trditvami ni ustrezalo avstralskemu modelu profiliranja (NPSC), medtem ko kar 67 odstotkov pregledanih izdelkov ni ustrezalo strožjemu modelu prehranskega profiliranja WHO.

Prehranski profili živil so merila za vrednotenje hranilne sestave živil, ki omogočajo razvrstitev na tista z bolj ali manj ugodno hranilno sestavo. Obstajajo različni modeli profiliranja, ki služijo različnim namenom - na primer semaforček Veš, kaj ješ in NutriScore, ki potrošnikom olajšata izbiro živil, ter model prehranskega profiliranja WHO, ki je namenjen omejevanju trženja živil otrokom.

supermarket, trgovina, živila
Foto: PROFIMEDIA | Foto: PROFIMEDIA



Čeprav prehranski profili živil niso novost in se že uporabljajo na različnih področjih, Evropska komisija še vedno ni določila enotnega profila, ki bi opredelil, ali neko živilo lahko ima prehransko ali zdravstveno trditev. Tak profil bi lahko preprečil zavajajočo rabo trditev, ki živilom dajejo navidezen vtis boljše, bolj zdrave izbire, čeprav vsebujejo veliko energije, maščob, sladkorja in soli, navajajo na ZPS.

Kot primer so navedli Čile in Mehiko, ki sta denimo uvedla prepoznavno črno-belo oznako v obliki znaka stop. Ta potrošnike opozarja, če izdelek vsebuje veliko sladkorja, soli, nasičenih maščob ali energije. Ta jasna oznaka pomaga potrošnikom narediti bolj informirano izbiro.

ZPS potrošnikom svetuje, naj jih ne pritegne zgolj slogan na sprednji strani embalaže, ampak naj si ogledajo seznam sestavin in hranilno tabelo.



Poglobljeno na N1: prehranska dopolnila



Novinar N1 Slovenija Staš Zgonik je v dosejeju v naši rubriki Poglobljeno razkrinkal sporne prakse pri oglaševanju prehranskih dopolnil. Spodaj si lahko preberete nekaj njegovih člankov:



Imperij Herte Kosmina



Zavajajočih 10: Črni seznam slovenskih prodajalcev prehranskih dopolnil



Biostile, misterij dr. Majića in sporno sklicevanje na zdravnike



Ponujajo izboljšanje počutja in krepitev zdravja? Bodite sumničavi



“Naši izdelki so dokazano učinkoviti.” Pa so res?


Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih